2023-03-01
Sprawozdawczość prowadzona przez samorządy gminne i powiatowe
Sprawozdawczość z programu ochrony powietrza dla PM10, PM2,5, B(a)P, benzo(a)piren, NO2 - przy wykorzystaniu platformy sprawozdawczej
Sprawozdania składają wszystkie gminy i starostwa z terenu województwa mazowieckiego.
Sprawozdania z programu ochrony powietrza dla PM10, PM2,5, B(a)P, benzo(a)piren, NO2 przekazuje się za pośrednictwem internetowej platformy sprawozdawczej: https://mazowieckie.raport-pop.pl/
Każdy z podmiotów zobowiązanych do sporządzania sprawozdania loguje się do platformy za pomocą swojego loginu i hasła.
Potwierdzenie przekazania sprawozdania jest generowane z platformy i przekazywane Zarządowi Województwa Mazowieckiego i Mazowieckiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w wersji papierowej lub za pośrednictwem platformy E-PUAP.
Po zalogowaniu się do Platformy, w zakładce: "Pomoc" dostępna jest instrukcja obsługi platformy, materiały pomocnicze służące do wykonania sprawozdań z PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA za lata 2021-2026 z wykorzystaniem INTERNETOWEJ PLATFORMY SPRAWOZDAWCZEJ oraz film instruktażowy.
Sprawozdania z realizacji działań określonych w programie ochrony powietrza i jego integralnej części - planie działań krótkoterminowych, a także z wydanych decyzji/uchwał/zgłoszeń, należy składać do dnia 15 lutego roku następnego po roku sprawozdawczym.
Poniżej, w plikach do pobrania dostępny jest Wniosek o założenie lub wykreślenie konta w Platformie sprawozdawczej.
Sprawozdawczość z programu ochrony powietrza dla ozonu
Sprawozdania składają wszystkie gminy z terenu województwa mazowieckiego oprócz Warszawy, Radomia i Płocka.
Wzór sprawozdania znajduje się w załączniku nr 6 do https://mazovia.pl/pl/bip/sejmik/uchwaly-sejmiku/rejestr-uchwal-sejmiku/nr-13818-z-dn-2018-09-18.html uchwały nr 138/18 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 18 września 2018 r. natomiast działania naprawcze, których dotyczy sprawozdanie określone są w załączniku nr 4 do ww. uchwały.
Sprawozdania z programu ochrony powietrza dla ozonu przekazuje się:
1. za pośrednictwem skrzynki e-Puap /umwm/skrytka
2. lub w formie papierowej na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Departament Gospodarki Odpadami, Emisji i Pozwoleń Zintegrowanych
Al. Solidarności 61
03-402 Warszawa
Prosimy o przekazywanie także edytowalnej wersji elektronicznej sprawozdania na adres: sprawozdaniapop@mazovia.pl
Sprawozdania z realizacji działań określonych w programie ochrony powietrza, a także z wydanych decyzji/uchwał/zgłoszeń należy składać do dnia 31 marca roku następnego po roku sprawozdawczym.
Sprawozdawczość z planów działań krótkoterminowych dla ozonu
Plany działań krótkoterminowych dla ozonu dotyczą strefy mazowieckiej (uchwała nr 119/15 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 23 listopada 2015 r. https://mazovia.pl/pl/bip/sejmik/uchwaly-sejmiku/rejestr-uchwal-sejmiku/nr-11915-z-dn-2015-11-23.html) i strefy aglomeracja warszawska (uchwała nr 221/16 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 19 grudnia 2016 r. https://mazovia.pl/pl/bip/sejmik/uchwaly-sejmiku/rejestr-uchwal-sejmiku/nr-22116-z-dn-2016-12-19.html ).
Sprawozdania przekazują gminy właściwe dla obszarów, dla terenów których w roku sprawozdawczym wydane zostało powiadomienie o ryzyku bądź przekroczeniu norm jakości powietrza określonych dla ozonu.
Powiadomienia dostępne są na stronie http://www.powietrze.mazovia.pl/pop-i-pdk-1/powiadomienia-o-ryzyku-przekroczen-1
Wzór sprawozdania nie został określony. W uchwale określono natomiast zawartość sprawozdania. Sprawozdanie powinno zawierać:
1. określenie terminu wdrożenia działań (datę);
2. określenie terminu zakończenia działań (datę);
3. wskazanie obszaru jaki obejmują działania (np. ulice, dzielnice, nr szkoły, itp.);
4. określenie rodzaju podejmowanych działań i sposobu ich wykonania;
5. w przypadku wykonywanych kontroli - określenie ilości odbytych wizyt kontrolnych;
6. wskazanie ilości wystawionych pouczeń oraz mandatów.
Sprawozdania z planu działań krótkoterminowych dla ozonu przekazuje się za pośrednictwem:
1. skrzynki e-Puap /umwm/skrytka
2. lub w formie papierowej na adres:
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Departament Gospodarki Odpadami, Emisji i Pozwoleń Zintegrowanych
Al. Solidarności 61
03-402 Warszawa
Prosimy o przekazywanie także edytowalnej wersji elektronicznej sprawozdania na adres: sprawozdaniapop@mazovia.pl
Sprawozdania z realizacji działań określonych w planie działań krótkoterminowych, a także z wydanych decyzji/uchwał/zgłoszeń, należy składać do dnia 31 marca roku następnego po roku sprawozdawczym.
Sprawozdawczość z programu ochrony powietrza dla dwutlenku siarki (SO2)
Program ochrony powietrza dla dwutlenku siarki https://mazovia.pl/pl/bip/sejmik/uchwaly-sejmiku/rejestr-uchwal-sejmiku/uchwala-13423-sejmiku-wojewodztwa-mazowieckiego-z-dnia-2023-07-11.html (SO2) dotyczy strefy mazowieckiej.
Sprawozdania przekazują gminy i starostwa położone na obszarze strefy mazowieckiej.
Zakres i sposób przekazywania sprawozdań określa rozporządzenie Ministra Klimatu
i Środowiska z 15 lutego 2023 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza (Dz. U. poz. 350).
Sprawozdania z programu ochrony powietrza dla dwutlenku siarki (SO2) przekazuje się do Zarządu Województwa Mazowieckiego i do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, w wersji edytowalnej, za pomocą właściwych elektronicznych skrzynek podawczych.
Informacje o wydawanych decyzjach, których ustalenia zmierzają do osiągnięcia celów programu ochrony powietrza, Zarządowi Województwa Mazowieckiego, przekazują:
1. Prezydent Miasta Płocka i Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie – w zakresie decyzji wydawanych dla prowadzących instalacje do rafinacji ropy naftowej, eksploatowane na terenie miasta Płocka, w trybie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
2. Wojewoda Mazowiecki w zakresie decyzji wydawanych dla prowadzących instalacje do rafinacji ropy naftowej, eksploatowane na terenie miasta Płocka,
w trybie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Sprawozdania należy składać do dnia 15 lutego roku następnego po roku sprawozdawczym.
Sprawozdawczość z uchylonych programów ochrony powietrza
http://www.powietrze.mazovia.pl/pop-i-pdk/sprawozdawczosc
Zapytania odnośnie sprawozdań należy kierować na adres sprawozdaniapop@mazovia.pl